Oleh:Al-Marhum Sayyid
Muhammad Husayn Al-Tabatabai
Landasan Perbahasan
Penjelasan Ayat Yang Mulia
Konsep Al-Wilayah
Kita yang hidup di alam cakarewala ini, secara kehidupan bermasyarakat tidak akan melalui kehidupan ini secara sewenang-wenangnya. Sebaliknya setiap seseorang dari kalangan kita mesti menyumbangkan saham yang besar dengan mengorbankan keupayaan kebendaan dan pemikiran untuk menangani kehidupan ini sebaik mungkin. Selanjutnya kita seharusnya mencurahkan seluruh keupayaan dan tenaga berkelompok kita dalam membataskan kedudukan sosial dan keperluan yang tersendiri.
Kita yang hidup di alam cakarewala ini, secara kehidupan bermasyarakat tidak akan melalui kehidupan ini secara sewenang-wenangnya. Sebaliknya setiap seseorang dari kalangan kita mesti menyumbangkan saham yang besar dengan mengorbankan keupayaan kebendaan dan pemikiran untuk menangani kehidupan ini sebaik mungkin. Selanjutnya kita seharusnya mencurahkan seluruh keupayaan dan tenaga berkelompok kita dalam membataskan kedudukan sosial dan keperluan yang tersendiri.
Sumbangan secara berkelompok ini tidak akan
sempurna di dalam menangani persoalan kehidupan selagi ianya mengurangi
kebebasan individu yang sepenuhnya dalam aspek pemikiran dan amalan. Dan tidaklah
wajar bagi seseorang individu yang ingin menyertai masyarakat manusia dalam
menegakkan kehidupan kebendaan dan pemikiran itu dengan memaksa mereka tunduk
secara mutlak terhadap pemikiran, tindakan dan sasaran peribadinya. Berikutnya
mengasingkan pemikirannya yang tersendiri itu dengan kepentingan kelompok
manusia yang banyak.
Tidak dapat tidak untuk memberikan
sumbangan yang berkesan di dalam masyarakat manusia serta melicinkan perjalanan
kehidupan seseorang itu hendaklah merasai dan menjiwai aspirasi masyarakat
serta melupakan setengah daripada kebebasan dan kemerdekaan peribadinya.
Sungguhpun demikian, tidaklah seseorang itu
wajar menghilangkan seluruh kebebasan dsan keperibadiannya di dalam kehidupan
masyarakat. Apa yang dimaksudkan di sini ialah tidaklah seseorang peribadi itu
bersebati secara mutlak di dalam dimensi kemasyarakatan tanpa memelihara
kepentingan dirinya atau sebahagian daripada kepentingan perseorangannya serta
kebebasan peribadinya.
Kewujudan masyarakat tidak pernah
mengenepikan kewujudan individu-individu. Nisbah masyarakat jika dibandingkan
dengan individu-individu itu adalah umpama gambar dengan benda asal. Oleh itu
tidak mungkin untuk menghasilkan gambaran masyarakat ini dengan keadaannya yang
asal selagi tidak wujudnya kesan keperibadian itu.
Dengan demikian setiap aspek individu
berkaitan rapat dengan kelompok kemanusiaan. Sekiranya keadaan seseorang itu
terpisah dengan yang lain serta tidak berkaitan dengan kepentingan orang lain
nescaya tidak seorang pun berhak memasuki ke gelanggang kemasyarakatan. Akan
tetapi seandainya dikemukakan ke atas seseorang individu setengah daripada
keadaan-keadaan pengecualian seperti hilang akal, kecacatan dan faham
assabiyyah yang telah menghilangkan pimpinan pemikirannya yang khusus, maka
mereka yang demikian diharamkan dari mendapat hak membelanjakan harta bendanya
serta kebebasan pemikiran dan tindakannya dalam hal ehwal keperibadian serta
tidak pula berhak memikul tanggungjawab kemasyarakatan.
Melewati segala perbincangan tadi adalah
didapati di dalam masyarakat itu konsep persamaan kemasyarakatan yang
menyeluruh yang tidak tertentu kepada sesuatu peribadi atau hanya berhak kepada
sesuatu peribadi yang istimewa yang terpisah dari susun lapis masyarakatnya.
Kebanyakan daripada usaha menangani masyarakat adalah sedemikian rupa
kedudukannya walau bagaimana bentuk dan aspeknya sekalipun.
Adalah tidak wajar bagi seseorang manusia
yang hidup dalam suasana kemasyarakatan di dalam sesuatu kelompok masyarakat
manusia tetapi dia tidak berpegang dengan ketetapan-ketetapan kemasyarakatan
yang memberi faedah kepada hal ehwal masyarakatnya. Dengan itu tidak mungkin
sama sekali akan sempurna kehidupan kemasyarakatan tanpa diisi dengan
ketetapan-ketetapan ini di dalam semua dimensinya yang memelihara hak-hak perseorangan
dalam mempergauli orang lain. Di samping itu juga iannya memelihara kepentingan
umum daripada penindasan orang perseorangan.
Hanya dengan ketetapan-ketetapan
kemasyarakatan ini sahajalah yang menjamin perjalanan hidup dan penyusunan hal
ehwal kemasyarakatan. Dan manusia, sama ada dalam kehidupan bermasyarakat atau
atas daya keupayaannya untuk melupai runtunan-runtunan kehendak peribadi di
dalam dirinya adalah merupakan makhluk Allah yang terdiri daripada daging dan
darah, khususnya dengan dorongan-dorongan dan keinginan peribadi sering
berlawanan dengan kepentingan orang lain dalam banyak perkara yang berhubung
dengan hal ehwal kemasyarakatan dan yang berkaitan sama dengan kepentingan
peribadi. Runtunan keperibadian atau egoisme (Al-Ananiyyah) dalam dirinya itu
mengatasi tuntutan orang lain.
Pertentangan ini ditinjau dari segi
citarasa dan kepentingan membawa kepada pertarungan dan perpecahan di dalam
gelanggang kemasyarakatan serta di antara kelompok manusia. Malah melewati
pertikaian mengenai sistem dan keselamatan masyarakat.
Kehidupan sosial tidak akan bersih dan
berjalan lancara serta tidak akan berlangsung secara teguh tanpa wujudnya di sana suatu kekuasaan dan
kewibawaan kuasa pemerintahan masyarakat yang mengatasi
kecenderungan-kecenderungan keperibadian serta yang memelihara keadilan sosial
dan menjadikan sesebuah masyarakat itu penuh kerahmatan dan bahagia.
Kelompok-kelompok manusia itu tidak berbeza
dengan apa yang kita sebutkan tadi, sama ada dilihat dari aspek ketentuan
kehidupan peribadi atau kemasyarakatan. Sesuatu golongan dari kalangan
masyarakat manusia dari seluruh penjuru dunia tidak akan bergabung sehingga
lahirnya kesatuan penyusunan hal ehwal kemasyarakatan mereka. Selanjutnya
setelah terlaksananya ketetapan- ketetapan kemasyarakatan serta penghalaan
kegiatan sosial da terpeliharanya batas-batas dan hak-hak.
Kami memanggil kepentingan kemasyarakatan
ini yang membangunkan seseorang melaksanakan kewajipannya serta memelihara hal
ehwal masyarakatnya sebagai....al-wilayah (yang bermaksud daerah penguasaan).
Landasan Perbahasan
Kita akan cuba dalam memperkatakan perkara
itu untuk menghuraikan konsep al-Wilayah yang berhubungan dengan keadaan dan
hukum-hukum dalam batasan pandangan kemasyarakatan Islam. Dan kita tidak ingin
untuk mengariskan pengkajian ini secara pendekatan kajian feqh atau perundangan
Islam. Malah para pengkaji hal ehwal feqh Islam dan kepimpinan Islam (Imamah)
khususnya mengetahui bahawa garisan yang diikuti dalam pengkajian ini amat
berbeza dengan landasan-landasan fiqh dalam cara membuat istinbat (merumus
hukum).
Al-Wilayah Ditinjau Dari Sudut Fitrah
(naluri kemanusiaan)
Al-Wilayah dilihat dalam konteks fitrah
kemanusiaan tidak tertentu hanya kepada sesuatu ummat semata-mata demikian juga
ia tidak tertumpu kepada suatu kumpulan manusia tertentu dan bukannya golongan
manusia yang lain.
Suatu golongan manusia di mana-mana pelusuk
dunia tidak akan berkumpul sehingga salah satu dari golongan tersebut menerima
prinsip yang penting ini serta bangkit untuk menegakkan prinsip kemasyarakatan
ini. Mana-mana masyarakat sahaja di seluruh pelusuk bumi amat berhajatkan
kepada persamaan-persamaan yang umum ini serta keadaan yang tidak mungkin
ditegakkan oleh individu-individu dengan pendekatan individualistik di dalam
sesebuah masyarakat.
Pandangan Islam Terhadap Al-Wilayah Dan
Pemerintahan
Islam merupakan al-Din fitrah yang tidak
pernah menyimpang daripada garis syari'at tersebut sama ada ditinjau dari
sistem dan program-programnya. Perlu ditegaskan dengan terang dan jelas iaitu
dengan gambaran yang mengukuhkan tentang kedudukan fitrah kemanusiaan.
Al-Wilayah sebagaimana yang kita sebutkan tadi dilihat dalam konteks fitrah
tidak pernah berubah di sisi manusia lebih-lebih lagi persekitaran
pemikirannya. Berdasarkan kepada pengertian ini, Allah SWT telah mengisyaratkan
di dalam firmanNya yang bermaksud:
" Maka hadapkanlah wajahmu dengan
lurus kepada Al-Din yang suci; (Tetaplah di atas) fitrah Allah yang telah
menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah.
Al-Din yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." [Al-Rum:30]
Penjelasan Ayat Yang Mulia
Alam yang kita hidup di dalamnya terdiri
daripada bahagian-bahagian yang banyak termasuk jenis yang kecil dan besar.
Daripada atom yang terkecil hinggalah kepada himpunan bintang-bintang yang
besar yang beredar pada garisannya tanpa perhentiannya dengan pergerakan yang
cepat serta menimbulkan suasana yang sungguh mengkagumkan.
Perjalanan alam ini dengan segala coraknya
dikendalikan oleh sistem alam yang sungguh mengkagumkan serta amat mendalam.
Sistem ini telah mengaitkan seluruh bahagian alam ini setengahnya dengan yang
lain ditinjau dari segi kesan dan tindakbalas masing-masing. Oleh yang demikian
itu setiap gejala alam dan makhluk akan menghasilkan tindakbalas sebagai
makhluk yang hidup yang terhasil di antara bahagian-bahagian alam ini sendiri
tanpa salah satunya berlawanan dengan bahagian yang lain sama ada dari segi
kesan dan tindakbalas-tindakbalas itu.
Manusia juga merupakan salah satu gejala
alam di kalangan seluruh gejala-gejala alam yang lain itu. Ia terpengaruh dan
mempengaruhi terhadap alam ini sama ada dengan tindakbalas dan pergerakannya.
Sebagaimana juga ia diumpamakan dengan setitis air yang menitis di atas
permukaan air akan menghasilkan pusaran kekuatan di tengah-tengah air yang
banyak itu.
Alam ini tidak menetapkan terhadap
penciptaan alam yang satu sahaja kerana ia sentiasa berjalan secara sambung
menyambung dan berterusan dengan melalui proses perkembangan dan menuju
kesempurnaan. Gejala-gejala alam menuju kesempurnaan sepanjang perkembangan
alam ini dengan gambaran yang berterusan serta dengan nisbahnya yang tetap.
Untuk tujuan ini Allah SWT telah
menciptakan bagi setiap makhluk mempunyai tabi'i serta keupayaan yang
tersendiri, yang membantunya untuk mencapai kesempurnaannya yang khusus dan
matlamatnya yang tabi'i. Di dalam dua ayat yang berikut ini para pembaca akan
mendapat penjelasan yang terang berhubung dengan pandangan ini (firman Allah
SWT yang bermaksud):
"(Tuhan) yang telah memberikan kepada
tiap-tiap sesuatu bentuk kejadiannya, kemudiannya memberinya pertunjuk."
[Surah Thaha:50]
"Yang menciptakan, dan menyempurnakan
ciptaanNya. Dan yang menentukan kadar masing-masing dan memberi petunjuk."
[Surah al-A'la: 2-3]
Daripada sini telah menjelaskan kepada kita
bahawa manusia mempunyai tabi'i peraturan alamnya yang tersendiri serta
mempunyai realiti khusus yang berkaitan dengan alam ini. Kesempurnaan manusia
yang khusus itu harus lahir daripada alam ini serta menghasilkan pemikirannya yang
tersendiri pula. Dalam pada itu manusia dari sudut tabi'inya mencapai pancaran
pemikirannya yang khusus serta kesempurnaan kemanusiaannya melalui jalan
kesedaran dan IradahNya. Perkara ini tidak dapat tidak berlaku kepada ummat
manusia yang bernisbahkan kepada petunjuk penciptaan Allah SWT di dalam
pengetahuan manusia dan pemikiran mereka.
Firman Allah yang bermaksud:
"Dan jiwa serta penyempurnaannya, maka
Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasiqan dan ketaqwaannya,
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya
merugilah orang yang mengotorinya." [Surah Asy-Syams:7-10]
Kesemua perkara itu menjelaskan kepada kita
bahawa manusia itu sering bertambah melalui jalan hidayah takwiniyyah dan
fitrah alam ini dengan melahirkan kesedaran, kehendak dan fikiran. Melalui
jalan kesedaran, kehendak, dan pemikiran inilah yang membolehkan manusia
mensebatikan dirinya dengan peraturan alam ini serta mencegah segala bentuk
kehancuran yang dihasilkan di antara alam dan manusia dari satu aspek ke aspek
yang lain. Di samping itu melalui jalan penyebatian alam ini manusia
berkeupayaan untuk mencapai kesempurnaan ciptaan yang tersendiri. Selanjutnya
manusia itu dibimbing menuju keistimewaannya. Disinilah Allah SWT
mengisyaratkan dengan firmanNya tadi di dalam surah al-Rum ayat 30 yang
bermaksud, maka hadapkanlah wajahmu kepada al-Deen Allah yang suci murni di
atas fitrah Allah yang dijadikan ke atas manusia, tidak ada perubahan di dalam
penciptaan Allah SWT. Demikianlah al-Deen Allah SWT lurus dan teguh itu.
Ayat yang mulia itu mengisyaratkan kepada
penghalaan berikut:
1. Bahawa kehidupan dan kebahagiaan manusia saling berkaitan dengan ikatan yan gpadu dengan undang-undang alam dan yang dipancarkan dari zat alam itu sendiri. Kelancaran hidup kemasyarakatan manusia tidak akan mewujudkan kebaikan dengan peraturan yang berlawanan dengan undang-undang alam ini.
2. Sebenarnya sistem atau peraturan yang telah ditetapkan di atas alam ini dengan keteguhan sdan ketetapannya itu hendaklah dipatuhi oleh manusia di dalam kehidupan kemasyarakatannya. Sistem kemasyarakatan ini yang tetap dipancarkan dari asal usulnya yakni undang-undang alam ini yang memeliharanya daripada penyelewengan serta menyenangkannya di dalam lapangan kegiatan dan tindakbalas individu dan kemasyarakatan. Di samping itu terdapat golongan yang menyeleweng dengan mengikut runtunan hawa nafsu dan syahwat semata-mata sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
1. Bahawa kehidupan dan kebahagiaan manusia saling berkaitan dengan ikatan yan gpadu dengan undang-undang alam dan yang dipancarkan dari zat alam itu sendiri. Kelancaran hidup kemasyarakatan manusia tidak akan mewujudkan kebaikan dengan peraturan yang berlawanan dengan undang-undang alam ini.
2. Sebenarnya sistem atau peraturan yang telah ditetapkan di atas alam ini dengan keteguhan sdan ketetapannya itu hendaklah dipatuhi oleh manusia di dalam kehidupan kemasyarakatannya. Sistem kemasyarakatan ini yang tetap dipancarkan dari asal usulnya yakni undang-undang alam ini yang memeliharanya daripada penyelewengan serta menyenangkannya di dalam lapangan kegiatan dan tindakbalas individu dan kemasyarakatan. Di samping itu terdapat golongan yang menyeleweng dengan mengikut runtunan hawa nafsu dan syahwat semata-mata sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
" Maka pernahkah kamu melihat orang
yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat
berdasarkan ilmuNya." [Surah Al-Jathiah:23]
"Maka
tidak ada sesudah kebenaran itu, melainkan kesesatan." [Surah Yunus:32]
Apabila manusia menyimpang
daripada garis undang-undang alam di dalam kehidupan kemasyarakatannya serta
memusnahkan sistem tabi'i dan fitrah nescaya ia akan terjerumus ke lembah hawa
nafsu dan runtunannya. Oleh yang demikian semestinya ia dikuasai oleh sistem
ciptaan Allah SWT serta menangangi perjalanan hidupnya pada masa ini dan akan
datang. Dan tidak dapat tidak baginya merujuk kepada sistem ciptaan Allah SWT
dan fitrah untuk menggerakkan perjalanan hidupnya selepas ia berusaha untuk
menguasai tabi'i dan fitrah itu.
Adapun usahanya untuk
melancarkan perjalanan hidupnya dengan undang-undang alam itu, kesemuanya
membebankan manusia dengan bebanan yang besar, sehingga ia akan merasakan
makanan kehidupan ini sungguh pahit dan menempuh kesulitan. Merujuk kepada
pengertian ini adalah yang dimaksudkan oleh ayat-ayat al-Qur'an yang mulia tadi
iaitu ayat yang dibacakan dari surah al-Rum itu. Oleh yang demikian seluruhnya,
kita mendapati bahawa Islam menyandarkan juga kepada fitrah penciptaan manusia
itu sendiri dalam menjadikan asas syari'at dan sistemnya. Islam menganggap
penyelewengan dari fitrah merupakan suatu kesesatan dan kecacatan yang besar.
Setengah daripada masalah fitrah
yang dititikberatkan oleh Islam ialah masalah wilayah dan pemerintahan. Tidak
ada seorang pun di kalangan ummat Islam di awal kelahiran Islam menimbulkan
persoalan mengenai asal usul masalah pemerintahan dan al-wilayah. Dengan
kebangkitan Nabi Muhammad SAWA maka terlaksanalah pemerintahan dan pentadbiran
sama ada dilihat dari sudut mempertahankan negara Islam, keamanan dan
pemerintahan. Di samping itu ummat Islam turut diuji secara biasa di dalam
masalah atau hal ehwal pemerintahan dan al-wilayah. Itu semua menunjukkan
pendalilan masalah itu sendiri dan ummat Islam berada dalama keadaan tenang
secara fitrah.
Mereka mengajukan soalan
kepada Nabi SAWA tentang masalah-masalah yang tidak sampai kepada batasan ini
kepentingannya seperti masalah hadith, kekeluargaan dan membelanjakan harta,
mereka tidak mengajukan soalan mengenai pemerintahan dan al-wilayah. Bukti yang
paling nyata wujudnya masalah al-wilayah penguasaan dan pemerintahan di dalam
kehidupan kemasyarakatan menurut pandangan Islam ialah apabila ummat Islam
berada atau berkumpul pada hari yang bersejarah di Saqifah Bani Sai'dah selepas
wafatnya Rasulullah SAWA. Lantas dengan itu lahirlah perbezaan faham di antara
mereka mengenai masalah pengganti atau khalifah Nabi SAWA di kalangan mereka,
sehingga kata salah seorang daripada mereka:
"(Bagi
kami seorang Amir manakala bagi kamu semua seorang Amir)."
Lalu
dipilih memegang jawatan pemerintahan itu di kalangan golongan Ansar dan tiga
orang di kalangan Muhajirin (yang hadir di Saqifah tersebut). Keadaan seperti
itu nampaknya tidak membahayakan ummat Islam iaitu dalam suasana atau iklim
perbezaan pemikiran politik untuk mengenepikan kepentingan pemerintahan dan
pentabiran. Kuasa politik dan kekuasaan melaksanakan itu tidak memberi erti
apa-apa kepada manusia.
Bukti
Lain Terhadap Masalah al-Wilayah
Firman
Allah SWT yang bermaksud:
" Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul,
sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Apakah jika dia
wafat atau dibunuh kamu berpaling ke belakang (murtad)? Barang siapa yang
berpaling ke belakang maka ia tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah
sedikit pun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang
bersyukur." [Surah Ali 'Imran: 144]
Adalah tidak boleh disangkal lagi bahawa ayat yang mulia
ini diturunkan pada masa meletusnya peperangan Uhud iaitu ketika tersebarnya
berita di kalangan ummat Islam di medan
perang itu selepas ummat Islam menerima pukulan yang hebat dari tentera musuh
di dalam peperangan ini - bahawa Nabi SAWA telah mati syahid. Dengan
tersebarnya berita ini terdapat di kalangan ummat Islam yang bersiap sedia
untuk melarikan diri dari medan
pertempuran. Mereka menghadapi orang-orang musyikirin yang memerangi mereka itu
dengan ketiadaan semangat jihad dan penentangan yang sejati di medan peperangan selepas
mendengar berita kewafatan Nabi SAWA.
Ayat al-Qur'an itu telah menolak penyebaran berita
satu golongan di kalangan ummat Islam yang membesarkan suasana yang tidak baik
ini, dan yang lahir di kalangan mereka di medan
peperangan di hadapan barisan tentera musuh. Oleh itu Nabi Muhammad SAWA itu
tidak lain sebagaimana yang dikatakan oleh al-Qur'an hanyalah seorang Rasul
yang sebelumnya telah berlalu beberapa orang rasul daripada Allah SWT untuk
menyampaikan syari'at-syari'at daripada langit kepada makhluk di planet bumi
ini. Bukanlah agama ini merupakan agama Muhammad SAWA. Isi kandungan risalah
ini tidak akan terhenti dengan berakhirnya kehidupan Nabi Muhammad SAWA
daripada kehidupan ini. Maka adakah salah atau betul untuk tidak mengambil
berat terhadap al-Deen ini serta meninggalkan tugas jihad serentak dengan
kewafatan Nabi SAWA? Dan adakah ini merupakan suatu revolusi atau kembali
semula ke zaman jahiliyyah untuk kali yang keduanya selepas menerima ajaran
Islam di dalam kehidupan ini seluruhnya?
Adalah jelas bahawa ummat Islam tidak kembali semula
kepada jahiliyyah atau kembali semula menyembah berhala selepas lahirnya
kekucar-kaciran dalam barisan tentera ummat Islam dalam peperangan Uhud itu.
Malah mereka tidak pernah bercita-cita untuk meninggalkan solat dan puasa yang
merupakan pokok kepada segala ibadah dalam Islam itu. Adapun mereka tidak
bersedia untuk meninggalkan tanggungjawab jihad pada jalan Allah dan tidak mahu
berundur dari medan
peperangan serta mereka mengambil perhatian besar terhadap persoalan ini yang
merupakan aspek kemasyarakatan di dalam al-Deen yang memerlukan kepada
kepimpinan, penyusunan, kekuasaan, dan wilayah kekuasaan.
Perkara pokok di dalam ayat tersebut menekankan titik
persoalan yang penting dalam gambaran yang khusus. Ayat yang mulia ini juga
dikemukakan tanpa ianya berlaku dari segi kenyataannya. Ini adalah memandangkn
aspek kemasyarakatan yang dibina oleh Nabi SAWA di atas muka bumi ini tidak
pernah bergoncang selepas kewafatannya sekalipun dan tidak berubah kedudukannya
kepada keadaan yang lain. Malah menjadi kewajipan kepada ummat Islam untuk
mengekalkan kedudukan pemerintahan Islam selepas wafat Nabi SAWA. Amalan dan
kegiatan untuk mengekalkan dan meneruskan keunggulan Islam di dalam pemerintahan
dan pentadbiran ini sentiasa terpelihara walaupun berlakunya perselisihan di
kalangan ummat.
Berdasarkan kenyataan tersebut jelaslah
kepada kita bahawa ayat yang mulia tadi menganggap betapa terpeliharanya hal
ehwal pemerintahan dan pentadbiran di dalam masyarakat Islam. Kemudian ianya
menjadi garis politik yang unggul serta pentadbiran yang khusus,yang dikira
juga mengenai program-program Islam berhubung dengan hal ehwal syari'ah yang
wajib ditegakkanya dan dihramkan kita mengabaikan tanggungjawabnya.
Seandainya kita ingin membahaskan tentang intisari
keunggulan pemerintahan dan wilayah di dalam Islam kita akan mendapati bahawa
ketetapan-ketetapan yang memperkukuhkan dan meninggikan kekuatan pemerintahan
dan penguasa Islam itu terbahagi kepada dua bahagian:
Di sana
terdapat ketetapan syari'at yang bersifat tetap yang tidak pernah menerima
perubahan dan perselisihan, juga ianya tidak mungkin menerima kesan dengan
perubahan persekitaran dan keadaan sekelilingnya dalam mana-mana bentuk
sekalipun. Di sana
juga terdapat suatu corak yang lain daripada ketetapan-ketetapan kemasyarakatan
yang berjalan ke arah kesempurnaan dan ketinggian dalam konteks wilayah
kekuasaan menyeluruh, yang berbeza dengan perbezaan tempat serta dipengaruhi
oleh perbezaan persekitaran dan masa.
Untuk menjelaskan perkara ini kita akan dapat melihat
gejala-gejala sosial di mana kita hidup di dalam kehidupan kita yang khusus:
Umpamanya kita berada di dalam lingkungan keluarga yang kecil. Dengan itu
kehidupan kita dikelilingi hal-hal dalaman kekeluargaan di dalam batas-batas
ketetapan daerah dalaman. Oleh yang demikian anggota keluarga tersebut bangun
melaksanakan soal-soal rumahtangga, manakala anggota yang lain melaksanakan
tugas yang lain dalam hal-hal kekeluargaan. Usaha atau ikhtiar setiap seorang
daripada mereka hanyalah terbatas untuk kepentingan kekeluargaan dengan
mengambil kira hal ehwal rumahtangga. Dalam waktu yang sama seseorang peribadi
dalam setiap usaha yang lebih luas dalam bidang kekuasaan dan pentadbiran tidak
akan terkeluar segala perancangannya dari daerah ketetapan negara yang
menyeluruh, atau membincangkan sistem umum dalam apa bentuk sekalipun.
Berdasarkan kenyataan tersebut jelaslah bahawa
ketetapan-ketetapan yang terpelihara dalam lingkungan kekeluargaan ini
terbahagi kepada dua jenis; iaitu jenis yang cenderung kepada bersifat tetap
dan kekal. Dan jenis yang menerima perubahan dan pertukaran berasaskan kepada
kepentingan rumah tangga.
Bernisbahkan itu juga tertegaknya syari'at
Islam yang memiliki sifat tetap dan kekal dalam hal ehwal kekuasaan dan wilayah
kekuasaan yang mana berbeza berasaskan perbezaan tempat dan kepentingan
kemasyarakatan, dan yang berligar di sekitar paksi syari'ah. Berdasarkan ini
menjelaskan kepada kita suatu garisan yang menegaskan sekali lagi kepada para
pembaca untuk mengeluarkan suatu rumusan tentang perbicaraan ini.
Sifat Tetap Dan Berubah-ubah Di dalam Islam
Telah
jelas kepada kita berdasarkan pembicaraan yang lalu bahawa ketetapan sistem
Islam terbahagi kepada duacorak:
1. Ketetapan yang bersifat tetapi yang terbit daripada sumber al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah SAWA. Ketetapan ini tidak menerima perubahan dan pertukaran dan tidak mungkin dipengaruhi oleh perubahan persekitaran dan lingkungannya. Inilah merupakan garisan-garisan fikiran yang dilaksanakan oleh Nabi SAWA di atas muka bumi ini. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam surah al-Rum: 30 yang lalu bahawa yang bermaksud:
" (Maka tetaplah) di atas fitrah Allah yang difitrahkan ke atas manusia ke atasnya, tidak ada perubahan di dalam penciptaan Allah itu, demikianlah al-Deen yang lurus."
1. Ketetapan yang bersifat tetapi yang terbit daripada sumber al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah SAWA. Ketetapan ini tidak menerima perubahan dan pertukaran dan tidak mungkin dipengaruhi oleh perubahan persekitaran dan lingkungannya. Inilah merupakan garisan-garisan fikiran yang dilaksanakan oleh Nabi SAWA di atas muka bumi ini. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam surah al-Rum: 30 yang lalu bahawa yang bermaksud:
" (Maka tetaplah) di atas fitrah Allah yang difitrahkan ke atas manusia ke atasnya, tidak ada perubahan di dalam penciptaan Allah itu, demikianlah al-Deen yang lurus."
Di
dalam suatu ketetapan yang lain dapat ditegaskan; Penghalalan yang dibuat oleh
Nabi Muhammad SAWA merupakan penghalalan hingga hari qiamat, manakalah
pengharaman yang dibuat olehnya merupakan pengharaman hingga hari qiamat.
Adalah
sungguh merbahaya bahawa perubahan ketamadunan yang begitu cepat berlaku di
dalam masyarakat manusia mutakhir. Perubahan-perubahan tersebut yang mengubah
struktur kehidupan masyarakat manusia semenjak manusia menempuh pintu-pintu
sejarah yang luas, serta mencatatkan sejarah hidupnya tidak pernah mereka
mengalami kebekuan dan ketetapan di dalam bidang undang-undang. Tidak mungkin
corak ini menggerakkan peraturan yang didatangkan oleh Nabi SAWA untuk
dilaksanakannya sebelum empat belas abad yang lalu, di dalam persekitaran yang
berlalu terlalu awal dan jauh daripada iklim pemikiran dan kebudayaan yang
luas.
Kelahiran
pembicaraan ini tidak pernah meluas untuk dibincangkan pemikiran dan gagasan
ini. Di sini saya suka menunjukkan dengan gambaran yang umum kepada mana-mana
sistem ciptaan di atas muka bumi ini. Tidak dapat tidak iannya bergantung
kepada asal usul penciptaan dan naluri manusia, seperti masalah kehidupan kemasyarakatan,
kekuasaan, kerajaan dan pertahanan. Iaitu apa yang berhubung dengan masalah-
masalah perundangan dan kemasyarakatan.
tidak mungkin
perumpamaan masalah ini terpengaruh dengan perubahan kedudukan kemasyarakatan
serta keadaan dan persekitaran. Adapun segala bentuk perubahan sosial
berdasarkan kepada kekuatan putaran peradaban di dalam masyarakat. Menurut
pandangan Islam syari'at di anggap sebagai himpunan sistem-sistem,
undang-undang serta peraturan yang bergantung kepada keperluan-keperluan utama
dan penciptaan yang terdapat pada manusia.
2. Ketetapan-ketetapan yang lain yang melahirkan keunggulan kekuasaan dan al-wilayah di dalam masyarakat Islam dan terpengaruh dengan persekitaran, lingkungan, tempat, dan kepentingan masyarakat. Ianya berligar pada waktu yang sama di sekitar peredaran syar'iat tanpa menjejaskan keadaan.
2. Ketetapan-ketetapan yang lain yang melahirkan keunggulan kekuasaan dan al-wilayah di dalam masyarakat Islam dan terpengaruh dengan persekitaran, lingkungan, tempat, dan kepentingan masyarakat. Ianya berligar pada waktu yang sama di sekitar peredaran syar'iat tanpa menjejaskan keadaan.
Apa yang wajib
ditunjukkan di sini ialah berhubung dengan titik perbahasan ini: Sebenarnya
pemerintahan Islam dalam hal ini hampir-hampir menyerupai demokrasi moden jika
dilihat dari sudut ketetapan kedua ini.
Oleh
itu demokrasi moden memiliki dua corak di dalam undang-undang: Peraturan yang
tetap yang tidak menerima perubahan dan pertukaran iaitu (Perlembagaan yang
berterusan) atau (Undang-undang perlembagaan). Keadaan ini tidak dimiliki oleh
mana-mana aspek di dalam pemerintahan sehingga kepada majlis ummah dan
pimpinan. Berlakunya mana-mana perubahan di dalam kandungan perlembagaan ini
setelah dipersetujui oleh majoriti orang ramai dengan seluruh aspeknya.
Peraturan
yang kedua ialah peraturan yang tunduk kepada perubahan dan pertukaran dengan
gabungan suara majoriti di dalam majlis ummah dan pimpinan atau lembaga kabinet
menteri atau selain daripada itu yakni golongan yang mempunyai wibawa politik di
dalam sesebuah negara.
Apa
yang penting bagi golongan ini yang mewujudkan peraturan tidak mempunyai
batasan pentafsiran undang-undang perlembagaan. Berlakunya perubahan di dalam
lingkungan undang-undang perlembagaan ini tanpa mempunyai asas yang kukuh.
Dengan
yang demikian wajib bagi kita untuk menghuraikan pandangan mengenai
pemerintahan dan perundangan di dalam Islam yang membezakan daripada
teori-teori demokrasi da sosialisme moden serta tidak mencampuradukkan di
antara kedua-duanya sebagaimana yang dilakukan oleh para penulis dan pengkaji
Islam dan bukan Islam yang tertentu.
Daripada
aspek (bahagian yang tetap di dalam undang-undang) Islam memandangkan bahawa
Allah SWT adalah Satu-satunya yang menentukan kedudukan syari'at yang menjadi
asas-asas pemerintahan, tidak ada hal seorang pun yang lain yang berhak
campurtangan dalam hal ehwal menggubal syari'at, di dalam bahagian ini daripada
sistem Islam, walaupun Nabi SAWA sendiri sekalipun.
Daripada
aspek kedua iaitu (bahagian yang tunduk kepada perubahan yang mana sistem
tunduk kepadanya). Sebagaimana yang terdapat di dalam sistem-sistem demokrasi
dan sosialisme moden, yakni berhubung dengan konsep majoriti. Apa yang
dimaksudkan dengan majoriti atau yang mengatasi adalah satu perdua dengan
ditambah satu yang mengatasi minoriti iaitu satu perdua kurang satu. Tunduk
kepada pandangan majoriti di dalam aspek menentukan keputusan sehingga sampai
ke tahap hak untuk bersuara di antara majoriti dan minoriti.
Menurut pandangan politik Islam adalah berbeza dengan
apa yang dibawa terdahulu itu oleh sistem demokrasi dan sosialisme moden.
Pertimbangan di dalam meletakkan undang-undang atau mengubahnya atau
mengadakannya atau menukar isi kandungannya serta bentuknya berdasarkan suara
majoriti tidak diterima oleh Islam. Sebaliknya Islam bukan sekadar melaksanakan
syura atau permesyuaratan di dalam persoalan pemerintahan dan pentadbiran malah
lebih jauh daripada itu ialah Islam menekankan kepada mengikuti kebenaran iaitu
membataskan kebenaran dengan kebatilan, di dalam bahagian yang berubah daripada
sistem, bukannya menyenangkan manusia pada tempat-tempat yang berbeza di dalam
pemerintahan Islam. Setiap penghalaan sentiasa merujuk kepada seruan kebenaran
dengan melaksanakan pemerintahan demi kepentingan kemasyarakatan. Manakala
kewujudan bahagian yang tetap di dalam sistem Islam yang tidak menerima
perubahan dalam keadaan bagaimana sekalipun. Di sini kita bataskan lapangan
perbezaan dan pertukaran di dalam bahagian lain daripada sistem. Dengan
membataskan bahagian yang tetap daripada sistem, sudah tentu kita tidak
berhajat lagi kepada konsep majoriti untuk mengenalpastikan pandangan yang
diterima untuk dilaksanakan. Lantaran ini merupakan apa yang terjadi di
negara-negara demokrasi.
Apabila
kita ingin menegakkan pemerintahan Islam di atas asas perlembagaan Islam di
dalam pemerintahan dan pentadbiran, tidak mungkin tatap-tahap kebudayaan dan
pendidikan dalam negeri terkeluar daripada keputusan anggota majlis syura atau
"ahl al-hal wal-aqd" daripada batas-batas perlembagaan dan sistem
Islam, atau terkeluar daripada batas-batas perlembagaan, Al-Qur'an, Sunnah
Rasulullah SAWA dan akal fikiran. Selepas memenuhi syarat-syarat ijtihad dan
pemerintahan kerajaan yang berkuasa pada zaman ghaibiyyah merujuk kepada
pandangan majoriti yang memegang tugas pemerintahan yang lahir daripada majlis
syura Islam. Selain daripada itu tidak mungkin menegakkan pemerintahan Islam
dan tidak mungkin untuk meneguhkan sistem sosial untuk memperelokkan
perkembangan dan menangani kemajuan tamadun.
Tidak
mungkin dianggap titik tolak ini merupakan dasar yang membezakan diantara Islam
dan demokrasi. Ayat yang mulia tadi menunjukkan kepada anggapan kebenaran itu
dan kepentingan kemasyarakatan dengan neraca pandangan akal bukannya berasaskan
kepada suara terbanyak. Juga bukan disyaratkan kepada sesuatu yang lain
daripada bahagian yang tetap di dalam sistem yang wujud di dalam negara Islam.
Dan kita membataskan kebebasan berfikir dan berbeza di dalam bahagian yang lain
daripada sistem di dalam lingkungannya.
Apa
yang mungkin kita menganggap titik yang membezakan di antara Islam dan
demokrasi atau aliran politik yang lain ialah perbezaan di dalam isi kandungan
perlembagaan dan bahagian yang tetap di dalam sistem, serta perbezaan di dalam
membataskan kebenaran dan kepentingan kemasyarakatan. Perbezaan ini
bersandarkan kepada isi kandungan sistem dan perlembagaan sebelum disandarkan
atau tanpa disandarkan ke atas bentuk pemerintahan dan lahiriahnya.
Sebagaimana
tidak tunduknya bahagian ini daripada sistem menurut pandangan politik Islam
kepada hawa nafsu dan runtunan keinginan semata-mata malah menjauhi semua
gejala negatif itu. Bahagian yang tetap ini hanya tunduk kepada memenuhi
kepentingan kemasyarakatan semata-mata. Namun demikian yang menjelaskan lagi
ialah perbezaan teori yang paling nyata ini diantara pandangan Islam dengan
pandangan demokrasi moden ialah bahawa suara majoriti di dalam masyarakat Islam
yang dibina oleh faham taqwa dan keutamaan tidak dapat dihitung tentang
batasan-batasan kebenaran dan perbaikan sosial.
Al-Qur'an
al-Karim sering menghalakan kepada ummat Islam supaya mengikuti kebenaran dan
menjaga kebaikan masyarakat manusia dengan tidak mengambil kira terhadap suara
dan kehendak golongan terbanyak sebagai ukuran yang boleh diterima. Firman
Allah SWT yang bermaksud:
" Maka tidak ada sesudah kebenaran itu, melainkan
kesesatan." [Surah Yunus: 32]
Dalam
surah Yunus:32, Allah SWT berfirman yang bermaksud:
" Maka apakah orang-orang yang menunjuki
kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah orang yang tidak dapat memberi
petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk?"
Ayat 9
Surah Ash-Shaff, bermaksud:
" Sesungguhnya kami benar-benar telah membawa
kebenaran kepada kamu tetapi kebanyakan di antara kamu benci pada kebenaran
itu."
Ayat
yang lain dalam Surah Al-Ashr: 2-3, bermaksud:
" Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada
dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman, dan beramal dengan amalan
soleh dan nasihat menasihat supaya mentaati kebenaran."
Sesungguhnya pandangan dengan bentuk ini telah menjadi
dasar dahulu dan hari ini oleh setengah pakar undang-undang. Mereka mengambil
pandangan ini memandangkan ia tidak menegah pandangan majoriti daripada manusia
umum. Peraturan yang bergantung kepada pandangan majoriti ummat manusia tidak
akan membawa kebaikan untuk kekekalan masa depan dan tidak mendatangkan
kedamaian kepada ummat sendiri.
Oleh
yang demikian, sesungguhnya pandangan kami bahawa sistem Islam tidak
dilaksanakan dalam bentuk umum di dalam berbagai aspek syari'at melainkan
berdasarkan kepada bukti yang ringkas daripada setengah masa.
Sistem
demokrasi ketika mana kewujudannya itu berasaskan kepada pandangan dan
pemikiran manusia untuk mengekalkan kestabilan dan untuk menghadapi peradaban
dan perkembangan baru.
Adapun
Islam pada hari terlaksananya sejak empat belas abad yang lalu ketika mana
manusia hidup pada zaman awalnya sesuai dan baik untuk dilaksanakan pada
bial-bila masa malah ianya sesuai dan mengangkat kedudukan manusia pada masa
itu sehingga ke tahap manusia yang tertinggi, akan tetapi selepas itu akibat
dari terpisahnya ianya daripada pandangan umum dan daripada pemikiran ummat
manusia telah menyebabkan perkembangan syariat menjadi beku dan tidak diambil
untuk menangani perkembangan dan peradaban terbaru.
Untuk
menjawab segala dilema dan kenyataan ini harus bagi kita mengenalpastikan
perkara-perkara berikut:
Pertama - Sesungguhnya pandangan majoriti di dalam pemerintahan dan sistem adalah hampir-hampir diterima dan dilaksanakan di dalam kehidupan sosial. Sehingga pandangan majoriti sering mengikuti corak kebudayaan, pemikiran, dan pendidikan yang diwujudkan oleh suara terbanyak itu.
Pertama - Sesungguhnya pandangan majoriti di dalam pemerintahan dan sistem adalah hampir-hampir diterima dan dilaksanakan di dalam kehidupan sosial. Sehingga pandangan majoriti sering mengikuti corak kebudayaan, pemikiran, dan pendidikan yang diwujudkan oleh suara terbanyak itu.
Pada
masa kini selepas kemajuan dicapai dalam lapangan ilmu-ilmu sosial dan
psikologi, tidak lagi didapati para pengkaji menghabiskan tenaga yang banyak
untuk mewujudkan pengaruh pendidikan, kebudayaan dan norma-norma sosial di
dalam pembentukan pandangan umum orang ramai. Di dalam masyarakat Islam kayu
ukur penting bagi menilai manusia adalah dasar keutamaan dan taqwa. Tidak
mungkian pandangan umum menyimpang daripada kebenaran sebagaimana tidak mungkin
menyimpang dengan mengikut runtunan hawa nafsu dan keinginan yang tidak
disyariatkan oleh Islam. Perkara yang khusus dan istimewa ini tidak tertentu
hanya kepada masyarakat Islam malah di dalam mana-mana masyakarat yang lain,
yang lalu atau yang akan datang, tidak mungkin dapat dibentuk pandangan umum
tanpa dipengaruhi oleh pendidikan akhlaq atau nilai-nilau kebudayaan yang umum
di dalam masyarakat.
Oleh
itu pandangan umum walaupun di dalam masyarakat Islam tidak mungkin berlawanan
dengan kebenaran, kebaikan dan kepentingan masyarakat.
Kedua -
Sebenarnya pemerintahan Islam dalam bentuknya yang benar, dan sahih yang dibawa
oleh pembawa risalah Rasulullah SAWA tidak terlaksana secara berterusan di
sepanjang sejarah Islam. Dasar-dasar Islam di dalam hal pemerintahan dan
pentadbiran hanya terlaksana dalam period yang paling singkat selepas kewafatan
Rasulullah SAWA, dan mengambil tempat di dalam pemerintahan yang menunjukkan
keagungan dan keunggulan pemerintahan Islam itu.
Adalah
benar kalau kita menyimpulkan bahawa corak ini telah melalui proses perubahan
dan pertukaran politik yang dinamakan kematian atau perhentian segala proses
pemerintahan Islam yang sejati. Sebagai perbandingan bahawa pemerintahan Islam
dalam bentuknya yang asli yang dirakamkan oleh al-Qur'an yang mulia dan sunnah
serta sirah Rasulullah serta perjalanan hidup anggota keluarganya (Ahlul Bayt
AS) amat berbeza dengan pemerintahan-pemerintahan yang lahir di sepanjang
sejarah Islam yang sebenarnya memerintah atas nama Islam. Jelaslah kepada kita
bahawa sejarah Islam hanya dalam jangka masa yang singkat manakala yang lain
dari waktu itu tidak boleh dianggap sebagai bercorak Islam yang tulen di dalam
banyak langkah-langkah yang diambil oleh ummah.
Selepas
kita melakukan pemerhatian terhadap perkara ini adalah tidak wajar kita
mengatakan bahawa Islam telah ditimpa oleh kemalangan di dalam lapangan
kehidupan sosial. Apabila Islam tidak dilaksanakan pada suatu waktu sehingga ia
ditimpa oleh kecelakaan di dalam perlaksanaan kehidupan, adalah tidak sah untuk
kita bebankan kepada Islam segala kesalahan yang dilakukan oleh ummat Islam di
sepanjang lembaran sejarah. Tidak boleh ditumpukan perkara ini terhadap Islam.
Sesungguhnya telah berlalu di sisi kita lebih daripada setengah abad lamanya
iaitu kita berpindah daripada peranan pemerintahan Islam kepada pemerintahan
demokrasi. Dan apabila kita menggunakan nama ini yang mana manusia mengalami
penderitaan dengannya. (Demokrasi) tidak pernah membawa kepada kita dengan
sesuatu yang baru di dalam kehidupan kita. Sosial kita lebih panjang daripada
period ini.
Maka
apakah boleh kita menganggap bahawa demokrasi bertanggungjawab membawa
kehidupan sosial kita pada masa kini? Dan apabila tidak sah kita menisbahkan
kepada demokrasi maka mengapakah tidak wajar kita menjawab dengan yang demikian
itu berhubungan dengan Islam dan dengan sejarah Islam.
Ketiga
- Apabila kita menganggap bahawa Islam berlawanan daripada perjalanan peradaban
kemanusiaan dan kita menganggap bahawa demokrasi merupakan peringkat
kesempurnaan untuk meningkatkan perkembangan pemerintahan maka tidak dapat
tidak perbahasan ini hanya berjalan di atas topik demokrasi itu sendiri.
Sesungguhnya
manusia telah menerima selepas mencapai kemerdekaan di peringkat awal dengan
gambaran yang mendatang di atas dasar-dasar komunisme. Mereka mengambil
ideologi demokrasi sebagai strategi politik sebagai salah satu ideologi selain
daripada ideologi lain. Maka apakah di anggap komunisme itu suatu peringkat
kesempurnaan bagi sistem-sistem yang terdahulu daripadanya? Dan apakah
demokrasi merupakan peringkat kesempurnaan pada batasannya sendiri atau tidak?
Isu-isu itu memerlukan jawapan yang merupakan perbahasan yang terlalu luas.
Tidak mencukupi untuk dibahaskan di sini. Akan tetapi kita mendorong para
pembaca untuk melihat dimensi-dimensi penting di dalam perbahasan ini.
Sikap
Diktator Secara Kolektif
Demokrasi
tidak mengubah suatu apapun daripada tindakan-tindakan diktator atau kuku besi
di dalam pemerintahan. Apabila kita meninjau terhadap setengah perubahan dari
segi bentuk yang berlaku di dalam demokrasi dalam sudut pemerintahan. Sikap
Diktator secara berterusan menjadi corak umum di dalam sistem pemerintahan
demokrasi. Ia telah berubah daripada diktator secara perseorangan kepada diktator
secara kelompok pula.
Suatu
pandangan terhadap tindakan-tindakan penjajahan modern yang dilakukan oleh
negara-negara demokrasi yang kuat terhadap negara-negara yang lemah sudah
memadai untuk membuktikan perkara ini. Ketika mana kita membezakan pencerobohan
tentera dan penggunaan senjata modern dengan perjanjian pemerintah diktator.
Adapun pencerobohan tentera dan penggunaan senjata pada masa lalu merupakan
perbuatan tercela dan buruk sehingga pandangan umum manusia menganggap ummat
manusia yang lemah sedang menentang bangsa manusia yang kuat. Pada masa kini
pencerobohan ini diselubungi oleh berbagai propaganda dan strategi politik
modern seperti jaminan keselamatan kemuliaan, tanggungjawab keamanan dan
penjajahan dan apa yang berhubung dengan perkataan-perkataan lambang yang lain
sebenarnya disebalik itu semua merupakan bentuk-bentuk kezaliman dan perhambaan
sesama manusia.
Manusia
hari ini terus hidup di dalam kesesatan dengan menggunakan perkataan keamanan
dalam kehidupan demokrasi yang bertujuan untuk mempertahankan kejahatan
negara-negara kuasa besar dan pemerintah-pemerintah yang kuat. Manusia hari ini
sebenarnya telah menyaksikan penindasan dan perhambaan ini yang berlaku di Congo , Vietnam
dan di utara Semenanjung Arab. Apa yang dilihat dalam bentuk kekejian yang
lebih dashyat daripada apa yang diriwayatkan kepada kita oleh sejarahwan
mengenai penaklukan Genghiz Khan dan Iskandar. Sehingga pada hari ini Perancis
yang dikatakan sebagai pemelihara kebebasan ummat manusia itu masih berpegang
bahawa Algeria
merupakan sebahagian daripada Perancis!
Dengan
gambaran umum kita dapati bahawa demokrasi modern membawa kepada pembahagian
dunia pada hari ini kepada dua blok. Blok yang mengumpulkan negara-negara kuasa
besar di dunia yang didapati haknya untuk menentukan perjalanan hidup manusia
dan perjalanan planet bumi ini secara umum. Blok yang kedua mengumpulkan
negara-negara kecil dan lemah serta bangsa-bangsa yang mundur hidup dibawah
naungan kuasa-kuasa besara tadi serta meneruskan hubungan ini yang tidak bersifat
kemanusiaan yang ditegakkan di antara kedua-dua blok itu sebenarnya serta
melahirkan kefahaman politik dan gaya
penjajahan. Maka adakah boleh kita menganggap corak ini daripada pemerintahan
yang tidak bersifat kemanusiaan ini merupakan peringkat kesempurnaan di dalam
pemerintahan dan politik?
Komunisme
tidak berbeza dengan kebanyakan trend demokrasi. Apa yang berbeza mungkin
perbezaan perjalanan dari segi aliran pertarungan kepentingan penjajahan dan
tidak mungkin kita boleh menganggap dari suatu aspek yang lain sebagai
peringkat kesempurnaan bagi sistem demokrasi.Sesungguhnya kita telah mendapati
bahawa negara-negara mundur yang tidak pernah sampai kepada kehidupan demokrasi
dan ketamadunan modern dengan sebab dekat atau jauh menganggap komunisme lebih baik
dari ideologi-ideolgi yang lain. Di antara itu kita akan mendapati
negara-negara kapitalisme demokrasi yang merupakan kuasa besar yang telah
memotong jalan atau peringkat yang panjang daripada kehidupan kapitalisme
demokrasi sentiasa mereka tidak dapat menjauhkan diri dari ideologi komunisme.
Maka
adakah boleh dianggap peringkat pemerintahan komunisme merupakan suatu kemuncak
daripada perjalanan sejarah manusia atau sesuatu yang lain? Daripada kenyataan
ini kita mengetahui tidak pernah wujud logika dialektika kebendaan di sepanjang
sejarah. Daripada golongan apa yang disebutkan itu jelaslah kepada kita bahawa
golongan yang mempertahankan demokrasi barat serta membawanya berdampingan
dengan Islam tidak pernah berkehendakkan kebebasan dan kemerdekaan yang diseru
oleh Islam yang telah dihapuskan oleh mereka. Aliran ini merupakan penipuan dan
pembohongan yang besar dan meluas di kalangan masyarakat barat. Oleh yang
demikian kita dapati bahawa fahaman penipuan dan pendustaan ini tersebar dengan
meluas di dalam masyarakat kita sebelum lahirnya fahaman yang lain dan sebelum
kita membetulkan kesilapan kita yang besar di dalam kehidupan kita. Dan sebelum
kita membetulkan kenyataan yang rosak yang wujud di dalam kehidupan kita di
dalam berbagai aspek hidup kaita.
Gologan
yang menganut dasar komunisme biasanya menjadi kelompok-kelompok yang
diharamkan daripada masyarakat. Mereka menjadi susun lapis masyarakat yang
diharamkan di dalam masyarakat serta membakar api pertentangan dengan
kelompok-kelompok yang dibenarkan wujud di dalam masyarakat. Mereka menimbulkan
beberapa isu di tengah-tengah masyarakat seperti kemiskinan, ketidakadilan dan
seumpamanya iaitu isu-isu yang memerlukan kepada perubahan dan pembaikian.
Kami
tidak ingin dan tidak mahu memanggil trend antara aliran ini merupakan sistem
reformasi atau kenservatif. Perkembangan kehidupan sosial dan kemajuannya
dinisbahkan kepada masyarakat yang terdahulu dan modern tidak dapat digambarkan
tanpa pembaikian aspek kebendaan dan kerohanian di dalam kehidupan. Aliran ini
tidak berhak dipanggil dengan istilah demikian kerana mereka tidak menegakkan
kebenaran asli dan tidak pula untuk menjaga kepentingan kemanusiaan.
Di sisi
kami hanyalah golongan manusia yang melakukan islah dan perbaikan dengan
peranannya sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini sahaja yang berhak
mewarisi kepimpinan dan kekuasaan di atas muka bumi ini, sebagaimana firman
Allah SWT yang bermaksud:
" Sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah
diwariskanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya di kalangan hamba-hambaNya.
Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa."(Al-A'raf:
128)
0 komentar:
Posting Komentar